Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Idegesség

2011.07.29

Mai világunkban a mindennapi stressz szinte kikerülhetetlen. Vannak azonban olyan „gyógymódok”, amik segíthetnek a leküzdésében.

Teljesen normális állapotnak tekinthető, hogy ha valaki nehéz feladattal szembesül vagy kínos helyzetbe kerül, bizonyos fokú félelem fogja el vagy kétségbeesés lesz úrrá rajta. Gyakorlott színészeket is elfog olykor-olykor szereplés előtt a lámpaláz. Sokakat rosszullét környékez, folyton az illemhelyre rohangálnak, verejtékeznek vagy remegnek egy vizsga vagy fontosabb megbeszélés előtt.

Az effajta idegesség, noha kellemetlen, orvosi beavatkozást nem igényel. Forduljon azonban orvoshoz, ha a rohamok olyan súlyosak, hogy leghétköznapibb teendőit sem tudja elvégezni, vagy ha minden nyilvánvaló ok nélkül jelentkeznek.

Ha ön is úgy érzi, hogy idegességre hajlamos, gondoskodjon arról, hogy a szorongató eseményt – például vizsgát vagy nyilvános beszédet – megelőző hetekben életvitele egészséges és kiegyensúlyozott legyen. Rendszeres időközökben és mértéktartóan étkezzen, kerülje a serkentőszereket, például az erős kávé túlzott fogyasztását. Végezzen könnyű testmozgást, és aludjon sokat. Hagyjon magának időt a lazításra, kedvenc időtöltéseire.

Próbálja a bekövetkezendő eseményt távlataiban szemlélni. Ha gyászosan kikap egy teniszmeccsen vagy belesül mondandójába, az valójában nem ront emberi értékein. Ne hagyja, hogy a közelgő esemény jelentősége aránytalanul naggyá nőjön.

Ha a szóban forgó esemény döntő fontosságú – ilyen például a felvételi vizsga -, sokat segít, ha nyugodtan átgondolja egyéb választási lehetőségeit, amennyiben a megmérettetés nem sikerül. Nekifuthat esetleg még egyszer a vizsgának, vagy más formában folytathatja tanulmányait.

Relaxáció A légzés és a légzési gyakorlatok ősidők óta sikerrel alkalmazhatók az idegesség leküzdésére. A jóga és a különféle típusú meditációk alapját képezik, és igen hasznosak a szülésre készülő kismamáknak és a szívbetegségekben szenvedőknek. E technikák többsége egyszerű, és bárhol észrevétlenül alkalmazhatóak. Ilyenek például amikor mély levegőt szívunk be az orrunkon keresztül, rövid ideig bent tatjuk, aztán lassan kifújjuk a szánkon keresztül.

A tünetek leplezése Ha kellemetlen, idegesítő helyzet vár önre, előtte egyen valami könnyűt és keresse fel az illemhelyet. Időzítse úgy, hogy ne érkezzen túl korán (nehogy tűkön kelljen ülnie, idegeskedve), de későn se, túlfűtött pánikhangulatban. Ellenőrizze, hogy megvan-e minden szükséges irata vagy felszerelése, és rendben vannak-e.

Ha beszélnie kell próbálja tisztán és lassan formálni a szavakat (itt segíthetnek az egyéb légzőgyakorlatok). Ne suttogjon, de ne is hadarjon – ha túl gyorsan beszél, elveszítheti mondanivalója fonalát.

Sokaknak remeg a keze az idegességtől – ez idővel rendszerint elmúlik. Addig is ragadja meg észrevétlenül a szék karfáját, vagy ha áll, az asztal szélét.

Bizonyos helyzetekben, ahol elfogadható (mert egy álláskereső megbeszélésen például nem az), nyugtatja az idegeket és segíti a koncentrálást, ha cukorkát szopogat vagy rágógumizik.

Napjainkban a stressz nagyon is jelen van és szinte kikerülhetetlen, ha hagyjuk, hogy beszippantson. A stressz azonban bizonyítottan sok betegség kialakulásáért lehet felelős, ilyen például a gyomorfekély. Éppen ezért meg kell tanulnunk felülkerekedni az idegeskedésen. Ez persze néha nem könnyű, de egészségünk érdekében egy stresszes helyzetben inkább előbb számoljunk el tízig, mielőtt belemennénk egy veszekedésbe. Higgyék el, az idegesség leküzdhető!

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.